lördag 17 oktober 2009

Julböcker


Jag tog fram o kollade i mina julböcker idag... Tänk så många fina böcker det finns! Jag har egentligen ingen favorit, men "Petters och Lottas Jul" har otroligt fina illustrationer... "Tomtar i Myrom" har jättefina akvarellmålningar...
Det är alltid kul att läsa om "Den svenska Tomten". När mina barn blir lite större kommer jag förmodligen att införa som tradition att läsa ur både "De vackraste julsagorna" och "Julberättelser... stjärnorna glittra och glimma" - en härlig blandning av traditionella sagor och berättelser.
I "Alla Barns Jul" finns sagor, sånger, verser, pynt, julklappar, rim, recept. lekar...
Boken "Trevlig Helg" är fylld av alla våra kända och okända högtider - seder och traditioner förr och nu samt en blandning av sagor, sånger, psalmer, verser, pyssel, lekar, recept...
Julvisa
Nu står jul vid snöig port,
klappar på och myser:
"Kära barn, släpp in mig fort!
Här står jag och fryser.
Se, min korg är full och tung!
Båd' åt gammal och åt ung
har jag gåvor rara.
Får jag hos dig vara?"
"Ja, kom, kära jul!"
Zacharias Topelius

3 kommentarer:

  1. Hejsan! Så kul att titta inom din blogg, Så långt från SVEDALA o så kan jag bara ha dig så nära. Härligt att du tänker läsa julböcker för dina barn, o ge dom en del från mammas bardomsjular. Ja nog är det något vist med julfirandet, jag älskar ADVENT väntan börjar. ljusen friden o dofterna HÄRLIGT. Här kommer jag att titta inom massssssa gånger. NJUTER.
    Gott med mamma hos sig när lilla bebbisen kommer. Allt gott önskas framöver för dig o din fam från en tassande Göteborgare

    SvaraRadera
  2. Kul att du hälsade på en sväng! Välkommen tillbaka... Hoppas ni får trevligt vinterväder när det drar ihop sig till advent/jul/nyår, istället för regnigt västkustväder... ;-)

    SvaraRadera
  3. (inte helt lätt att kommentera här...)

    SvaraRadera